Πώς να προωθήσετε την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και να αποφύγετε το burnout των εξ’ αποστάσεως εργαζομένων
Η εργασία από το σπίτι έχει εξελιχθεί σημαντικά από την εποχή της πανδημίας και έχει καθιερωθεί ως ο κανόνας για ένα σημαντικό ποσοστό εργαζομένων στην Ελλάδα. Πρόσφατη έρευνα, σε περισσότερες από 250 ελληνικές επιχειρήσεις, αποκάλυψε ότι, πάνω από τις μισές εργασίες (55%) μπορούν να εκτελεστούν από απόσταση, ενώ 7 στις 10 επιχειρήσεις εφαρμόζουν ήδη υβριδικό μοντέλο τηλεργασίας. Επιπλέον, πάνω από το 60% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι, η τηλεργασία έχει θετικό αντίκτυπο στην παραγωγικότητα.
Παρόλα αυτά, η μετάβαση στην εξ αποστάσεως εργασία έχει προκλήσεις. Οι διευθυντές καλούνται να υιοθετήσουν νέες πρακτικές και να καλλιεργήσουν μια εργασιακή κουλτούρα που υποστηρίζει την ευημερία των εργαζομένων από απόσταση. Η αποτυχία αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων μπορεί να οδηγήσει σε burnout των εργαζομένων, με δυνητικά καταστροφικές συνέπειες τόσο για τους ίδιους, όσο και για τις επιχειρήσεις.
Τι είναι το employee burnout;
Employee burnout προκαλείται από το υπερβολικό άγχος στον χώρο εργασίας. Η κατάσταση αυτή, η οποία αναφέρεται επίσης ως job burnout, εμφανίζεται όταν οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι έχουν μικρό έλεγχο στο εργασιακό περιβάλλον τους.
Οι κορυφαίοι παράγοντες άγχους στον χώρο εργασίας, που συνδέονται με το burnout των εργαζομένων, περιλαμβάνουν την παράλογη χρονική πίεση, τον μη διαχειρίσιμο φόρτο εργασίας και την έλλειψη επικοινωνίας με τους διευθυντές.
Ποια είναι τα σημάδια του employee burnout;
Αποτελεί ένα ζήτημα ευημερίας των εργαζομένων και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως τέτοιο.
Τα συμπτώματα του burnout μπορεί να εμφανίζονται διαφορετικά, ανάλογα με το άτομο, ωστόσο, έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης περιγράφει τρία ενδεικτικά σημάδια job burnout στους εργαζομένους:
Έλλειψη ενέργειας
Ενώ δεν αποπνέουν όλοι την ίδια χαρά της ζωής, όσοι πάσχουν από burnout, συχνά, επιδεικνύουν μια προφανή αλλαγή στον ενθουσιασμό τους, λόγω της συναισθηματικής εξάντλησης που αισθάνονται. Η πτώση της ενέργειας μπορεί να εντοπιστεί στους εργαζόμενους από απόσταση, μέσω αλλαγών στη συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, της συμμετοχής τους στις συζητήσεις και της προθυμίας τους να ασχοληθούν με εργασίες.
Έλλειψη σύνδεσης
Οι εργαζόμενοι που βιώνουν burnout χάνουν τη χαρά που είχαν κάποτε για την εργασία τους, με αποτέλεσμα να αποστασιοποιούνται. Αυτή η έλλειψη σύνδεσης, συχνά, μετατρέπεται σε κυνισμό, καθώς η κατάσταση του burnout εξελίσσεται. Αν παρατηρήσετε ότι ένας εργαζόμενος από απόσταση απέχει από συναντήσεις, απαντά λιγότερο, παίρνει περισσότερες ημέρες άδεια, ή έχει αναπτύξει αρνητική στάση, είναι καιρός να κάνετε έναν έλεγχο ευημερίας.
Έλλειψη παραγωγικότητας
Η ολοκλήρωση ακόμη και των πιο απλών εργασιών μπορεί να είναι αγγαρεία για τους εργαζόμενους που υποφέρουν από burnout. Όπως είναι αναμενόμενο, αυτό οδηγεί σε μείωση της παραγωγικότητας. Αν παρατηρήσετε σημαντική μείωση της απόδοσης ενός εργαζόμενου, ίσως θα έπρεπε να εξετάσετε αν το burnout είναι η αιτία – ειδικά αν συνδυάζεται και με άλλα συμπτώματα.
Τα σημάδια του burnout είναι σαφή και αναγνωρίσιμα. Εξαρτάται από εσάς, ως διευθυντή, να δώσετε προσοχή στους εργαζομένους σας, είτε εργάζονται εξ αποστάσεως είτε στο γραφείο, και να δράσετε γρήγορα, αν εντοπίσετε κάποια αιτία ανησυχίας.
Πώς το burnout επηρεάζει μια επιχείρηση;
Εκτός από την ευημερία των εργαζομένων, το burnout μπορεί να καταστρέψει τα οικονομικά σας αποτελέσματα. Εκτιμάται ότι, οι εργοδότες χάνουν αρκετά χρήματα ετησίως από απουσίες που σχετίζονται με το άγχος. Αυτό, σε συνδυασμό με τα κεφάλαια που χάνονται λόγω της έλλειψης παραγωγικότητας αποτελούν τη συνταγή για καταστροφή.
Από την άλλη πλευρά, έχει διαπιστωθεί ότι, οι επιχειρήσεις που υιοθετούν μια προσέγγιση που βάζει τον εργαζόμενο στο επίκεντρο αποκομίζουν οικονομικά οφέλη. Τα δεδομένα μας δείχνουν ότι οι εταιρείες που διακρίνονται ως Best Workplaces™ για το καλό τους εργασιακό περιβάλλον, ξεπερνούν το μέσο όρο της αγοράς κατά 2% – 3%.
Πώς μπορείτε να σταματήσετε το burnout στους εργαζόμενους από απόσταση;
Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να σταματήσετε το burnout είναι να αποτρέψετε να συμβεί εξαρχής. Ακολουθούν 4 τρόποι με τους οποίους μπορείτε να υποστηρίξετε τους εργαζομένους σας και να τους βοηθήσετε να διατηρήσουν μια υγιή ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής:
Αγκαλιάστε το ευέλικτο ωράριο
Μπορεί να έχετε ήδη παρατηρήσει ότι, ορισμένοι εργαζόμενοι είναι πιο παραγωγικοί το πρωί, ενώ, άλλοι μετά το μεσημεριανό γεύμα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν εργάζονται εξ αποστάσεως. Στην πραγματικότητα, πολλοί άνθρωποι είναι πιο παραγωγικοί εκτός του τυπικού ωραρίου εργασίας 9 με 5.
Επιτρέποντας στους εργαζόμενους από απόσταση να ευθυγραμμίσουν το πρόγραμμα εργασίας τους με τις πιο παραγωγικές τους ώρες, τους δίνει τη δυνατότητα να διοχετεύουν αποτελεσματικά την ενέργειά τους, διατηρώντας, παράλληλα, την ευημερία τους. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους εργαζόμενους με εξαρτώμενα μέλη (π.χ. γονείς ή φροντιστές). Θα εκτιμήσουν το γεγονός ότι τους εμπιστεύεστε να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τον χρόνο και το φόρτο εργασίας τους. Θα απολαύσουν, επίσης, την ηρεμία που τους προσφέρει η γνώση ότι μπορούν να εξισορροπήσουν τις απαιτήσεις της εργασίας και του σπιτιού τους. Ευτυχέστεροι εργαζόμενοι = λιγότερες πιθανότητες burnout.
Εφαρμόζετε ήδη ευέλικτο ωράριο; Οργανισμοί στην Ελλάδα κάνουν ένα βήμα παραπέρα, δοκιμάζοντας 4ημερη εργασία. Η Speakit, μία εταιρεία στελέχωσης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, έγινε η πρώτη στην Ελλάδα που υιοθέτησε αυτό το πρότυπο, που εφαρμόζεται σε πολλούς οργανισμούς στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Προτείνετε στους εργαζόμενους να ορίσουν έναν χώρο εργασίας
Όταν οι εργαζόμενοι εργάζονται εξ αποστάσεως, μερικές φορές ίσως είναι δύσκολο να αποσυνδέσουν την “εργασία” από το “σπίτι”. Αυτό ισχύει ακόμη και για τους πιο έμπειρους εργαζόμενους εξ αποστάσεως – ειδικά σε περιόδους αιχμής. Η πρόταση στους εργαζόμενους να ορίσουν έναν ειδικό χώρο εργασίας μπορεί να κάνει θαύματα για την ευημερία τους. Θα μπορούσε να είναι ένα γραφείο στο σπίτι ή ακόμη και ένας χώρος όπως το τραπέζι της τραπεζαρίας. Αυτός ο διαχωρισμός θα τους δώσει έναν χώρο από τον οποίο θα μπορούν να απομακρυνθούν όταν τελειώσει η μέρα.
Ενθαρρύνετε τους εργαζόμενους να θέτουν όρια
Η εργασία από το σπίτι έχει πολλά προνόμια για τους εργαζόμενους. Ένα από αυτά είναι ότι μπορούν, θεωρητικά, να εργάζονται με τις πιτζάμες τους. Ωστόσο, όταν οι άνθρωποι μπορούν να σηκωθούν από το κρεβάτι και να ανοίξουν αμέσως τους υπολογιστές τους, κάποιοι από αυτούς ίσως αισθάνονται την πίεση να το κάνουν. Τα όρια μεταξύ “εργασίας” και “σπιτιού” μπορούν γρήγορα να θολώσουν.
Ενθαρρύνετε τους εργαζόμενους να θέτουν όρια στο πότε ξεκινούν και τελειώνουν την ημέρα τους. Επιτρέποντάς τους να δημιουργήσουν μια ρουτίνα που τους ταιριάζει – συμπεριλαμβανομένων των τακτικών διαλειμμάτων από την οθόνη – είναι λιγότερο πιθανό να αισθάνονται ότι τους εξουθενώνει η εργασία. Καταστήστε σαφές ότι, δεν περιμένετε από αυτούς να “χτυπήσουν κάρτα” ξημερώματα, ούτε να παραμένουν online 24 ώρες το 24ωρο.
Βοηθήστε τους εργαζόμενους να δώσουν προτεραιότητα στην υγεία τους
Η έλλειψη μετακίνησης που συνεπάγεται η εξ αποστάσεως εργασία είναι ελκυστική για πολλούς, αλλά η ζωή εκτός γραφείου μπορεί να κάνει τους εργαζόμενους να ξεχνούν να κινούν το σώμα τους.
Για να βοηθήσετε τους εργαζόμενους να παραμείνουν στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, ενθαρρύνετέ τους να αφιερώνουν χρόνο για τη σωματική τους υγεία. Το να κάνουν απλά μια βόλτα και να απολαύσουν τον καθαρό αέρα μπορεί να κάνει θαύματα για την ευημερία τους. Μπορείτε, επίσης, να τους προτείνετε να εντάξουν στο πρόγραμμά τους χρόνο για ένα μάθημα γυμναστικής ή προπόνηση κατά τη διάρκεια της ημέρας τους. Βοηθώντας τους εργαζόμενους να δώσουν προτεραιότητα στην υγεία και την ευεξία τους, θα τους κάνετε να αισθάνονται καλύτερα, να παραμένουν υγιέστεροι και, εν τέλει, να αποτρέπεται η εμφάνιση του burnout.