Δηλώστε συμμετοχή στο Get Certified Webinar

Πώς να δημιουργήσετε μια κουλτούρα συνεργασίας στο εργασιακό περιβάλλον

Η αποτελεσματική συνεργασία μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για όλους τους τύπους οργανισμών. Είτε πρόκειται για μια νεοσύστατη επιχείρηση με πέντε υπαλλήλους σε ένα γραφείο, είτε για μια πολυεθνική εταιρεία με 500.000 υπαλλήλους σε όλο τον κόσμο, η σωστή επικοινωνία και η ομαδική εργασία είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων και την ανάπτυξη της επιχείρησης.

Ο ορισμός και η φύση των ομάδων αλλάζει, προσθέτοντας ένα ακόμη επίπεδο πολυπλοκότητας στην καλλιέργεια ισχυρής συνεργασίας. Οι ομάδες δεν βρίσκονται πλέον στον ίδιο χώρο, όπου μπορούν απλά να πλησιάσουν το άτομο με το οποίο πρέπει να μιλήσουν. Με την εισαγωγή νέων εργαλείων τεχνολογίας, η εργασία μπορεί να γίνει από οπουδήποτε και οποτεδήποτε, πράγμα που σημαίνει ότι ο συνεργάτης σας μπορεί να εργάζεται από το σπίτι, ή να βρίσκεται ακόμη και σε άλλη ήπειρο, πολλές ζώνες ώρας μακριά.

Ένα εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον συνειδητοποιεί τη σημασία της προώθησης της ομαδικής εργασίας και της ενθάρρυνσης της συνεργασίας μεταξύ διαφορετικών ομάδων και τμημάτων σε έναν οργανισμό. Ενώ είναι σημαντικό να αναγνωρίζονται τα επιτεύγματα των ατόμων που καταβάλλουν επιπλέον προσπάθεια και ξεπερνούν τις προσδοκίες, οι καλύτεροι οργανισμοί, για τους οποίους αξίζει να εργάζεται κανείς, πετυχαίνουν φέρνοντας τους ανθρώπους κοντά για να καταφέρουν πράγματα μαζί, σε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης.

Ακολουθούν ορισμένοι από τους τρόπους με τους οποίους οι Πιστοποιημένες για το εξαιρετικό εργασιακό τους περιβάλλον (Great Place To Work Certified) εταιρείες στην Ελλάδα δημιουργούν μια κουλτούρα συνεργασίας.

Δημιουργία προσωπικών σχέσεων

Η αποτελεσματική συνεργασία στηρίζεται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη και φροντίδα, και οι εταιρείες με εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον καταβάλλουν συνεχείς προσπάθειες για να συνδέσουν τους ανθρώπους μεταξύ τους, ώστε να σχηματίσουν ισχυρές ομάδες και κοινωνικά δίκτυα.

Στο ειδικό αφιέρωμα της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, με τίτλο «Οι 35 εταιρείες με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα», ο Country Manager του Great Place to Work® Hellas, Γιώργος Μαύρος, δηλώνει ότι «η εμπιστοσύνη δεν ήταν ποτέ πιο πολύτιμη, και η χρονιά που διανύουμε θα κάνει την εμπιστοσύνη ακόμα πιο δύσκολη». Μάλιστα, παραθέτει και τα λόγια του Michael C. Bush, Global CEO του Great Place To Work®: «Mπαίνουμε σε μια εποχή όπου η εμπιστοσύνη θα έχει δεκαπλάσια σημασία από ό,τι το 2023».

Επομένως, η δημιουργία δεσμών με τους συναδέλφους, σε ολόκληρη την εταιρεία, θα κάνει τους εργαζόμενους να αισθάνονται πιο άνετα να ζητήσουν βοήθεια ή να εκφράζουν τη γνώμη τους για τα έργα τους.

Προκειμένου να ενισχύσει την ομαδικότητα και να καλλιεργήσει ένα αίσθημα σύνδεσης μεταξύ των εργαζομένων της, η αλυσίδα ηλεκτρολογικού υλικού «Μεϊδάνης» διοργανώνει διάφορες δραστηριότητες που προωθεί μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το hashtag #mymeidanis. Οι δραστηριότητες αυτές περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη συμμετοχή στον Μαραθώνιο της Αθήνας και το εσωτερικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου “Meidanis Soccer League”. Επιπλέον, η εταιρεία ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση μεταξύ των τμημάτων των κεντρικών γραφείων, όπως το λογιστήριο και το τμήμα logistics, με τα καταστήματα, με στόχο τη γνωριμία και τη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των εργαζομένων.

Η KAIZEN GAMING, αναγνωρίζοντας τη σημασία της ενίσχυσης της ομαδικής εργασίας και της δημιουργίας σχέσεων μεταξύ των εργαζομένων της, έχει θέσει σε εφαρμογή μια πολιτική ομαδικής συνεργασίας, που στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών τους. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής, η εταιρεία διοργανώνει, σχεδόν εβδομαδιαία, διαγωνισμούς με ελκυστικά έπαθλα, όπως εισιτήρια για αθλητικές εκδηλώσεις, ή ταξίδια στο εξωτερικό. Οι νικητές, ανεξαρτήτως του τμήματος στο οποίο ανήκουν, ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες, προκειμένου να γνωριστούν καλύτερα και να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους.

Επιπρόσθετα, η εταιρεία έχει θεσπίσει την “Team-building policy”, η οποία δίνει τη δυνατότητα σε ολόκληρες ομάδες και τμήματα, κάθε τρεις μήνες, να συμμετέχουν σε δραστηριότητες ενίσχυσης της ομαδικότητας. Αυτές οι δραστηριότητες μπορεί να περιλαμβάνουν ομαδικές εξόδους για γεύμα ή ποτό, ενώ, οι διευθυντές των ομάδων έχουν στη διάθεσή τους έναν ειδικό προϋπολογισμό για την κάλυψη των σχετικών εξόδων.

Ενώνουμε τους ανθρώπους για την επίλυση προβλημάτων

Η δημιουργία ευκαιριών για συνεργασία μεταξύ ομάδων και τμημάτων δημιουργεί αξία, όχι μόνο για τους εργαζόμενους, οι οποίοι θα διευρύνουν το κοινωνικό τους δίκτυο, αλλά και για  τους οργανισμούς, οι οποίοι θα καταφέρουν να αντιμετωπίσουν τις δύσκολες προκλήσεις της επιχείρησης. Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερες εταιρείες συγκροτούν ομάδες που φέρνουν κοντά ανθρώπους από όλο τον οργανισμό, για να ανταλλάξουν ιδέες σχετικά με ζητήματα και να αξιοποιήσουν τις διαφορετικές τους οπτικές γωνίες, ώστε να καταλήξουν σε νέες ιδέες που θα ωφελήσουν την επιχείρηση.

Το ΧΜ Innovation Lab, ένα εργαστήριο που ξεκίνησε το 2017 και έκτοτε λειτουργεί σε ετήσια βάση, αποτελεί μια πρωτοβουλία της εταιρείας ΧΜ για την προώθηση της καινοτομίας και της δημιουργικότητας. Ο κύριος στόχος του εργαστηρίου είναι να δώσει την ευκαιρία στους εργαζόμενους να αναπτύξουν και να πειραματιστούν με νέες ιδέες, τεχνολογίες και καινοτόμες λύσεις, αξιολογώντας παράλληλα τις δυνατότητές τους.

Οι εργαζόμενοι ενθαρρύνονται να συνεργαστούν με συναδέλφους από διαφορετικά τμήματα και με διαφορετικές δεξιότητες, προκειμένου να απελευθερώσουν τη δημιουργικότητά τους και να προωθήσουν την καινοτομία. Η εταιρεία παρέχει σε όλους τους συμμετέχοντες δύο εργάσιμες ημέρες για να αφιερώσουν χρόνο στο εργαστήριο και να ξεφύγουν από την καθημερινή ρουτίνα, ώστε να εμπνευστούν νέες ιδέες.

Η συμμετοχή στην ψηφοφορία για τις καλύτερες και πιο καινοτόμες ιδέες, με βάση προκαθορισμένα κριτήρια, είναι ανοιχτή για όλους τους εργαζόμενους. Αρκετές από τις ιδέες που έχουν παρουσιαστεί στο XM Innovation Lab έχουν ήδη αναπτυχθεί και υλοποιηθεί. Τόσο οι νικητές όσο και οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα βραβεύονται για την προσπάθειά τους, ενισχύοντας έτσι την κουλτούρα της καινοτομίας και της συνεργασίας στην εταιρεία.

Στην δικηγορική εταιρεία K&P, έχουν δημιουργηθεί και λειτουργούν θεματικές ομάδες εργασίας, τα λεγόμενα Committees, με συμμετοχή εργαζομένων από διαφορετικά τμήματα και ιεραρχικά επίπεδα. Στόχος αυτών των ομάδων είναι η βελτίωση των συνθηκών εργασίας και η δημιουργία ενός πιο σύγχρονου και συμμετοχικού εργασιακού περιβάλλοντος.

Παραδείγματα τέτοιων ομάδων είναι το Welfare Committee, το οποίο επικεντρώνεται στην ευημερία των εργαζομένων, και το Innovation Committee, το οποίο προωθεί την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων ιδεών, εντός της εταιρείας. Μέσω της ενεργούς συμμετοχής των εργαζομένων σε αυτές τις ομάδες, η K&P ενθαρρύνει την ανταλλαγή απόψεων και ιδεών, καθώς και τη συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων της.

Η Bristol-Myers Squibb, αναγνωρίζοντας τη σημασία της καινοτομίας και της συνεργασίας, έχει αναπτύξει δύο πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ενεργούς συμμετοχής των εργαζομένων: το Project Bank και το Bright Ideas.

Το Project Bank είναι μια πλατφόρμα όπου δημοσιεύονται στρατηγικά έργα της εταιρείας και ευκαιρίες “Tour of Duty” (ToD), προσκαλώντας τους εργαζόμενους να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής. Τα τελευταία τρία χρόνια, το 15% του προσωπικού στην Ελλάδα έχει αξιοποιήσει την ευκαιρία ToD, αναλαμβάνοντας νέες θέσεις για 3 έως 12 μήνες, είτε στην Ελλάδα είτε σε άλλες αγορές, για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Παράλληλα, η πλατφόρμα Bright Ideas δίνει τη δυνατότητα σε κάθε εργαζόμενο να επεξεργάζεται, να αναρτά και να μοιράζεται καινοτόμες ιδέες και έργα που μπορούν να ενισχύσουν την παραγωγικότητα, τη συνεργασία και την επίτευξη των επιχειρηματικών και κοινωνικών στόχων της εταιρείας. Μέσω αυτών των δύο πρωτοβουλιών, η Bristol-Myers Squibb ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση του μέλλοντος της εταιρείας, προωθώντας, παράλληλα, την ανάπτυξη και την εξέλιξή τους.

Πλατφόρμες όπου οι άνθρωποι συνδέονται

Μια κουλτούρα συνεργασίας στηρίζεται στην εμπιστοσύνη και την οικοδόμηση σχέσεων, και η τεχνολογία έχει διευκολύνει τους ανθρώπους που είναι γεωγραφικά και οργανωτικά διασκορπισμένοι να έρθουν κοντά και να δημιουργήσουν δεσμούς. Ενώ οι πλατφόρμες συνεργασίας βρίσκονται σε άνοδο, οι εταιρείες με εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον διαθέτουν, εδώ και πολλά χρόνια, ψηφιακούς χώρους για να συνδέονται και να μοιράζονται πληροφορίες. Οι πλατφόρμες που χρησιμοποιούν μπορεί να έχουν αλλάξει με την πάροδο του χρόνου, αλλά η έννοια της παροχής στους ανθρώπους ενός προσβάσιμου χώρου για να συγκεντρώνονται και να συνδέονται έχει παραμείνει η ίδια.

Πολλές από τις εταιρείες με εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον αξιοποιούν πίνακες συζήτησης (discussion boards), όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να συνδεθούν με βάση κοινά ενδιαφέροντα (προσωπικά και επαγγελματικά), καθώς και πλατφόρμες ανταλλαγής ιδεών, όπου μπορούν να κάνουν προτάσεις και άλλοι να τις αξιολογήσουν και να τις σχολιάσουν.

Η Digital Realty, ο μεγαλύτερος πάροχος υπηρεσιών data center στην Ελλάδα, αξιοποιεί την ψηφιακή πλατφόρμα Digital Achievers, για να ενισχύσει την εταιρική κουλτούρα της και να προωθήσει την αναγνώριση και την επιβράβευση των εργαζομένων. Μέσω της πλατφόρμας, κάθε εργαζόμενος έχει τη δυνατότητα να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του προς τους συναδέλφους του, να αναδείξει την εξαιρετική δουλειά και συνεργασία, καθώς και να επιβραβεύσει τις θετικές συμπεριφορές και την προσπάθεια που καταβάλλουν.

Η Digital Achievers αποτελεί ένα εργαλείο ενδυνάμωσης της συνεργασίας και της αναγνώρισης, συμβάλλοντας στη διατήρηση ενός θετικού εργασιακού κλίματος. Μέσω της πλατφόρμας, η εταιρεία ενθαρρύνει την ενεργή συμμετοχή των εργαζομένων, ενισχύοντας το αίσθημα της ομαδικότητας και της αλληλοεκτίμησης.

Η φαρμακευτική εταιρεία Ipsen Greece, επιδιώκοντας να ενθαρρύνει την καινοτομία και τη συμμετοχή των εργαζομένων στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, χρησιμοποιεί την πλατφόρμα Eureka. Πρόκειται για μια εφαρμογή διαχείρισης ιδεών, που επιτρέπει στις ομάδες να μοιράζονται, να συνεργάζονται και να ψηφίζουν τις καλύτερες ιδέες, παρακολουθώντας την πρόοδό τους από τη σύλληψη μιας ιδέας έως την υλοποίησή της.

Μέσω του Eureka, η Ipsen Greece ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να εκφράσουν τις ιδέες τους και να συμβάλλουν ενεργά στη βελτίωση των διαδικασιών και των προϊόντων της εταιρείας. Η επιτυχία της πλατφόρμας αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό ιδεών που κατατέθηκαν τον περασμένο χρόνο (πάνω από 6.000), εκ των οποίων οι 3.500 υλοποιήθηκαν, ενισχύοντας έτσι την κουλτούρα της καινοτομίας και της συνεργασίας στην εταιρεία.

Όλα καταλήγουν στην εμπιστοσύνη

Η συνεργασία εξαρτάται από την προθυμία των εργαζομένων να συναντηθούν και να επιτύχουν στόχους μαζί, κάτι που μπορεί να συμβεί μόνο σε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, υπερηφάνειας και συναδελφικότητας. Οι άνθρωποι πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς για να δίνουν και να λαμβάνουν πραγματικά εποικοδομητικό feedback, να εμπνέονται από έναν κοινό στόχο και να έχουν τα εργαλεία και τις ευκαιρίες να συνδέονται μεταξύ τους. Ομάδες, τμήματα και άτομα απομονώνονται, όταν οι άνθρωποι δεν αντιλαμβάνονται την αξία της συμμετοχής των άλλων στην εργασία τους – οι διαφορετικές οπτικές γωνίες είναι ζωτικής σημασίας για την εξεύρεση δημιουργικών λύσεων. Οι εταιρείες που βραβεύονται ως Best Workplaces™ έχουν πολλές διαφορετικές πρακτικές και προγράμματα που προωθούν τη συνεργασία, αλλά αυτό που έχουν κοινό είναι ότι, πιστεύουν στη δύναμη της συνένωσης για να επιτύχουν εξαιρετικά πράγματα ως ομάδα.

Share For All
Kostas Koliousis
Kostas Koliousis

Digital Marketing & Business Development Executive @ 𝗚𝗿𝗲𝗮𝘁 𝗣𝗹𝗮𝗰𝗲 𝘁𝗼 𝗪𝗼𝗿𝗸® Hellas

Kατεβάστε σε ψηφιακή μορφή το αφιέρωμα της εφημερίδας "Η Καθημερινή" με τις 35 εταιρείες της λίστας Best Workplaces™ Hellas 2024

best_workplaces_1920x1080